Loading...
RELIGI
Penulis: Sabar Subekti 03:43 WIB | Senin, 19 Oktober 2020

Arab Saudi Merestrukturisasi Dewan Syura

Sidang Dewan Syura Arab Saudi. (Foto: dok. AP)

RIYADH, SATUHARAPAN.COM-Arab Saudi sedang merestrukturisasi Dewan Ulama Agama Senior Kerajaan yang dipimpin oleh Syekh Abdulaziz al-Sheikh dan Dewan Syura, menurut Keputusan Kerajaan yang dikeluarkan pada hari Minggu (18/10).

Sheikh Abdallah Al-Sheikh telah ditunjuk sebagai kepala Dewan Syura Kerajaan yang baru dibatasi. Dewan Syura baru akan terdiri dari 150 anggota dan akan menjalani masa jabatan empat tahun, menurut laporan Al Arabiya.

Dr. Mishaal bin Fahm al-Salami diangkat sebagai Wakil Presiden Dewan Syura, sedangkan Dr. Hanan binti Abdulrahim bin Mutlaq al-Ahmadi diangkat sebagai Asisten Ketua Dewan Syura.

Di bawah keputusan baru kerajaan yang dikeluarkan pada hari Minggu, Raja Arab Saudi Salman juga menunjuk Kepala Mahkamah Agung Kerajaan. Dia menunjuk Khalid bin Abdullah bin Mohammed al-Luhaidan pada posisi tersebut.

Dewan Ulama Senior Arab Saudi yang direstrukturisasi akan dipimpin oleh Mufti Agung Sheikh Abdulaziz Al-Sheikh. Dewan itu sendiri akan terdiri dari 21 anggota, termasuk Al-Sheikh.

Editor : Sabar Subekti


Kampus Maranatha
Gaia Cosmo Hotel
BPK Penabur
Zuri Hotel
Back to Home