Loading...
DUNIA
Penulis: Reporter Satuharapan 13:06 WIB | Selasa, 07 Maret 2017

PM Najib pada Korut: Bebaskan Rakyat Kami

Perdana Menteri Malaysia Najib Razak. (Foto: thestar.com)

KUALA LUMPUR, SATUHARAPAN.COM - Perdana Menteri Malaysia Najib Razak meminta Korea Utara untuk segera membebaskan semua warga negara Malaysia demi menghindari eskalasi yang lebih lagi atas pertikaian diplomatik antara kedua negara.

Najib Razak menyatakan ia mengutuk keras keputusan Korea Utara yang melarang warga Malaysia meninggalkan negara Korea Utara, dan memerintahkan Dewan Keamanan Nasional menggelar pertemuan darurat.

"Ini tindakan menjijikkan, menahan warga kami sebagai sandera, mengabaikan seluruh hukum internasional dan norma-norma diplomatik. Sebagai bangsa yang cinta damai, Malaysia berkomitmen untuk menjaga hubungan baik dengan semua negara.

"Namun, melindungi setiap rakyat adalah prioritas utama saya, dan kami tidak akan ragu untuk mengambil semua langkah yang diperlukan ketika mereka terancam," katanya dalam sebuah pernyataan hari Selasa (7/3), seperti dikutip The Star.

"Saya juga telah menginstruksikan Kepolisian untuk melarang semua warga Korea Utara di Malaysia meninggalkan wilayah Malaysia sampai kami yakin keselamatan dan keamanan semua warga Malaysia di Korea Utara.

"Harapan kami adalah menemukan jalan keluar secepatnya. Saya minta pemimpin Korea Utara sesegera mungkin membiarkan warga negara kami keluar, demi menghindari eskalasi lebih lanjut," katanya.

 


BPK Penabur
Gaia Cosmo Hotel
Kampus Maranatha
Back to Home